Postanowienia ogólne.
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Automobilklub Łódzki i zwane jest w dalszej części niniejszego statutu „AŁ”.
§ 2
„AŁ” działa zgodnie ze statutem oraz uchwałami władz Klubu i jest członkiem rzeczywistym Polskiego Związku Motorowego.
§ 3
- „AŁ” posiada osobowość prawną.
- Terenem działalności statutowej Klubu w postaci organizowania, bądź współorganizowania imprez jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz „AŁ” jest Łódź.
- „AŁ” może powoływać jednostki terenowe w postaci kół specjalistycznych, kół zainteresowań lub przyzakładowych oraz oddziałów.
- Koła „AŁ” i oddziały nie posiadają osobowości prawnej.
- „AŁ” może być członkiem zagranicznych organizacji i stowarzyszeń o podobnym zakresie działania.
§ 4
Działalność „AŁ” opiera się na pracy społecznej ogółu członków i grona sympatyków.
§ 5
- ”AŁ” ma prawo używania pieczęci i odznak według wzorów przewidzianych prawem i uchwałami Walnego Zebrania oraz Zarządu Klubu.
- Barwy „AŁ” są żółto – czerwone.
Cele i środki działania.
§ 6
Celem „AŁ” jest:
- poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym i wychowania komunikacyjnego młodzieży,
- organizowanie i rozwój popularnego oraz kwalifikowanego sportu motorowego,
- działalność oświatowa, krzewienie wśród społeczeństwa wiedzy motoryzacyjnej, szkolenie kierowców,
- organizacja nie komercyjnej turystyki motorowej
- ochrona praw i interesów zmotoryzowanych,
- ochrona środowiska naturalnego i przeciwdziałanie ujemnym skutkom rozwoju motoryzacji, w szczególności poprzez kontrolę i poprawę stanu technicznego pojazdów,
- działalność kulturalna, krzewienie kultury motoryzacyjnej, ochrona zabytków i tradycji motoryzacji a w szczególności zabytkowych pojazdów mechanicznych,
- działanie na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych,
- ochrona zdrowia i pomoc poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych, w tym szkolenie i wspieranie społecznych ratowników drogowych i społecznej rehabilitacji inwalidów,
- zwalczanie patologii społecznej a w szczególności alkoholizmu i narkomanii wśród młodzieży.
- Organizowanie zawodów w sportach motorowych.
- Udział w zawodach sportowych krajowych i międzynarodowych oraz krajowych i zagranicznych imprezach turystyczno – motorowych.
- Rozwijanie sportu motorowego i prowadzenie szkoleń z zakresu sportów motorowych.
- Propagowanie turystyki motorowej.
- Organizowanie i prowadzenie szkoleń i dokształcania kierowców.
- Szkolenie członków w celu uzyskiwania licencji trenerów, instruktorów, sędziów, asystentów i komisarzy sportowych oraz turystycznych.
- Współdziałanie z organami administracji państwowej i samorządowej, instytucjami i organizacjami w zakresie zapobiegania alkoholizmowi i narkomanii oraz wypadkom drogowym, podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Rozwijanie działalności kulturalnej i oświatowej dotyczącej sportu, turystyki motorowej i pojazdów zabytkowych, organizowanie różnych imprez związanych z motoryzacją oraz życia klubowego.
- Prowadzenie działalności gospodarczej służącej zdobyciu środków finansowych niezbędnych dla realizacji zadań statutowych.
- Wykonywanie innych zadań z dziedziny motoryzacji powierzonych przez organy administracji państwowej i samorządowej oraz Polski Związek Motorowy.
- Działanie na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych poprzez:
- integrację z resztą społeczeństwa,
- organizowanie szkoleń, spotkań, zjazdów, imprez, konkursów itp.,
- edukację, kulturę, bezpieczeństwo, sport, turystykę, rekreację itp.,
- rehabilitację społeczno – zawodową.
- Działania na rzecz zwalczania patologii a w szczególności alkoholizmowi i narkomanii poprzez organizowanie:
- szkoleń survivalowo-militarnych,
- szkół przetrwania,
- działań na rzecz młodzieży mających na celu podnoszenie kultury fizycznej.
- Prowadzenie kampanii na rzecz poprawy stanu dróg, stanu technicznego pojazdów oraz doskonalenia umiejętności kierowców.
§ 8
Członkowie Klubu dzielą się na:
- rzeczywistych
- honorowych
- wspierających
§ 9
- Członkiem rzeczywistym może być osoba interesująca się sportem motorowym i zagadnieniami związanymi z motoryzacją.
- Członkiem honorowym może być długoletni i szczególnie zasłużony w zakresie motoryzacji działacz „AŁ”.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna i prawna zainteresowana działalnością „ AŁ” i opłacająca zadeklarowaną składkę członkowską.
§ 10
- Członkiem rzeczywistym zostaje się po złożeniu pisemnej deklaracji, wpłaceniu wpisowego i obowiązującej składki członkowskiej.
- Członkiem wspierającym zostaje się na podstawie złożonej deklaracji i opłaceniu zadeklarowanej składki.
- Godność członka honorowego Klubu i honorowego prezesa „AŁ” nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
§ 11
- Członkowie rzeczywiści i honorowi maja prawo:
- czynnego i biernego wyboru władz „ AŁ”,
- zgłaszania postulatów i wniosków do władz „AŁ”,
- korzystania z różnych form szkolenia prowadzonych przez „AŁ”,
- jego urządzeń i sprzętu na zasadach określonych przez Zarząd,
- reprezentowania barw i noszenia odznaki „AŁ”,
- brania udziału w zawodach sportowych i innych imprezach organizowanych przez „AŁ”,
- bezpłatnego wstępu na imprezy „AŁ” na zasadach określonych przez Zarząd „AŁ”.
- Członkowie wspierający mają prawa członków rzeczywistych i honorowych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz reprezentowania barw „AŁ”. Mają też prawo w sposób wyraźny informować, że są członkami wspierającymi „AŁ”.
§ 12
- Członkowie rzeczywiści są zobowiązani:
- brać udział w działalności „AŁ” oraz przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz „AŁ”,
- regularnie opłacać składki członkowskie,
- chronić własność „AŁ” jako wspólne dobro,
- dawać przykład właściwej postawy moralnej oraz dbać o dobre imię „AŁ”,
- krzewić kulturę motoryzacyjną.
- Członkowie honorowi obowiązani są przestrzegać postanowień Statutu i uchwał władz „AŁ”.
- Członkowie honorowi zwolnieni są od obowiązku płacenia kładek członkowskich.
- Członkowie wspierający obowiązani są regularnie opłacać zadeklarowaną składkę, przestrzegać postanowień Statutu uchwał władz „AŁ”.
§ 13
- Członkostwo ustaje wskutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie
- skreślenie z listy członków z powodu niezapłacenia składki członkowskiej przez okres przekraczający 12 miesięcy,
- wykluczenie z „AŁ:
- Członek może być wykluczony na podstawie uchwały Sądu Koleżeńskiego za działalność na szkodę „AŁ” lub nieprzestrzeganie postanowień Statutu i uchwał władz „AŁ”.
§ 14
Za wzorowe wykonywanie obowiązków statutowych członkowie mogą otrzymać następujące wyróżnienia:
- pochwałę na piśmie,
- nagrodę pieniężną,
- dyplom,
- Honorową Odznakę Automobilklubu Łódzkiego.
§ 15
- Za działalność naruszająca postanowienia niniejszego statutu, regulaminów, uchwał władz „AŁ” lub działalność na szkodę „AŁ” Sąd Koleżeński może nakładać na członków rzeczywistych następujące kary:
- upomnienie,
- naganę
- zawieszenie w prawach członków Klubu na okres 2 lat,
- wykluczenie
- Od decyzji o ukaraniu przysługuje odwołanie w terminie 30 dni do Walnego zebrania, co nie wstrzymuje orzeczenia Sądu Koleżeńskiego.
§ 16
- W działalności Klubu może uczestniczyć młodzież do lat 18 za zgodą ich prawnych opiekunów.
Władze Klubu.
§ 17
- Władzami „AŁ” są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja władz „AŁ” trwa 4 lata.
- W czasie trwania kadencji Zarząd, Komisja Rewizyjna oraz Sąd Koleżeński mają prawo dokooptowania członków w miejsce ustępujących, z tym, że liczba członków dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków władz pochodzących z wyboru.
- Uchwały władz „AŁ” zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania. Uchwały Walnego Zebrania i Zarządu podjęte w II terminie/ drugim, 30 minut po pierwszym/ są ważne bez względu na liczbę obecnych. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Głosowanie nad wyborem władz „AŁ” i w sprawach personalnych jest tajne.
§ 18
- Walne Zebranie Członków „AŁ” jest jego najwyższą władzą.
- Walne Zebranie „AŁ” odbywa się co 4 lata.
- Termin, miejsce i porządek obrad Walnego Zebrania ustala Zarząd „AŁ” podając te dane do wiadomości członków nie później niż 2 tygodnie przed terminem Walnego Zebrania.
- Do kompetencji uczestników Walnego Zebrania Członków „AŁ” należy:
- uchwalenie głównych kierunków działania „AŁ”,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji rewizyjnej z ich działalności, wniosków zgłoszonych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną oraz podejmowanie uchwał w tym zakresie,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi „AŁ” po wysłuchaniu wniosku Komisji Rewizyjnej,
- wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego oraz delegatów na Okręgowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku Motorowego.
- uchwalanie statutu, bądź zmiana w statucie „AŁ”,
- nadawanie godności Honorowego Prezesa „AŁ” i godności Członka Honorowego „AŁ”,
- uchwalanie regulaminów,
- podejmowanie innych uchwał w sprawach wniesionych przez członków lub władze „AŁ”,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania „AŁ”
§ 19
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem decydującym członkowie rzeczywiści i honorowi.
§ 20
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na żądanie zgłoszone na piśmie przez co najmniej 1/3 członków rzeczywistych i honorowych,
- na żądanie naczelnych władz Polskiego Związku Motorowego.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest najpóźniej w terminie 2 miesięcy od daty podjęcia uchwały lub zgłoszenia żądania.
§ 21
- Zarząd „AŁ” jest najwyższą władzą Klubu między Walnymi Zebraniami „AŁ”.
- Zarząd „AŁ” składa się z 7 osób wybranych przez Walne Zebranie Członków „AŁ”.
- Do zakresu działania Zarządu „AŁ” należy:
- kierowanie działalnością „AŁ” i reprezentowanie go na zewnątrz,
- zarządzanie majątkiem i funduszami,
- uchwalanie planów pracy i budżetu „AŁ”,
- ustalanie wysokości składki członkowskiej i wpisowego,
- nadzorowanie działalności jednostek terenowych
- powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych oraz zatwierdzanie zasad ich działania,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji i zatwierdzanie ich regulaminów,
- opracowywanie w oparciu o obowiązujące regulaminy ramowych regulaminów sportowych, turystycznych i innych,
- rozpatrywanie sporów powstałych wewnątrz „AŁ”.
- Posiedzenia Zarządu „AŁ” odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 22
- Zarząd „AŁ” wybiera ze swego grona Prezydium składające się z 5 do 9 członków, w tym prezesa, od 1 do 3 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika. Zadania i podział funkcji poszczególnych członków Prezydium ustala Zarząd „AŁ”.
- Prezydium kieruje działalnością „AŁ” w okresie między posiedzeniami Zarządu w granicach ustalonych przez Zarząd z tym, że do jego kompetencji nie może należeć:
- zwoływanie walnych zebrań członków „AŁ”,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- uchwalanie planów pracy i budżetów „AŁ”,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji.
- Posiedzenia Prezydium zwoływane są w miarę potrzeb.
§ 23
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie „AŁ” i wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
- Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności „AŁ’ ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
- występowanie do Zarządu „AŁ” z wnioskami i propozycjami,
- składanie Walnemu Zebraniu Członków „AŁ” sprawozdania ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§ 24
- Członkowie Komisji Rewizyjnej maja prawo brać udział we wszystkich posiedzeniach Zarządu „AŁ” i jego Prezydium z głosem doradczym.
§ 25
- Sąd Koleżeński składa się z 3 do 5 członków wybranych na Walnym Zebraniu „AŁ”. Na pierwszym zebraniu Sąd Koleżeński konstytuuje się, wybierając przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§ 26
- Sąd Koleżeński rozstrzyga wszystkie sprawy podlegające jego jurysdykcji i wniesione we właściwej formie. Zakres kompetencji i tryb postępowania określi odpowiedni regulamin.
Oddział i władze Oddziału.
§ 27
- Siedzibą Oddziału jest miejscowość w Polsce, gdzie organizowana jest działalność statutowa Klubu.
- Władzami Oddziału są:
- Walne Zebranie Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna Oddziału
- Kadencja władz Oddziału trwa 4 lata.
§ 28
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Oddziału.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- uchwalanie kierunków działalności Oddziału,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych w czasie obrad.
§ 29
- W Walnym zebraniu biorą udział z głosem decydującym członkowie zwyczajni i honorowi, a z głosem doradczym przedstawiciele członków wspierających i władz Klubu.
- Termin i miejsce Walnego Zebrania Oddziału ustala Zarząd Oddziału powiadamiając o tym członków nie później niż 2 tygodnie przed terminem zebrania. 3. Możliwe jest zwołanie Walnego Zebrania dla rozpatrzenia konkretnej sprawy na wniosek Komisji Rewizyjnej, Zarządu Klubu, bądź 1/2 członków Oddziału.
§ 30
- Zarząd Oddziału jest władzą Oddziału w okresie między walnymi zebraniami.
- Zarząd składa się z 3 do 5 osób wybranych przez Walne Zebranie.
- Zarząd Oddziału wybiera ze swego grona prezesa, sekretarza i skarbnika.
- Do zakresu działalności Oddziału należy:
- kierowanie działalnością i reprezentowanie go na zewnątrz,
- uchwalanie planów pracy, budżetu oraz utrzymywanie więzi z kołami „AŁ” na danym terenie,
- składanie sprawozdań Klubowi z działalności statutowej i finansowej,
- zwoływanie i przygotowywanie Walnego Zebrania,
- współdziałanie z miejscowymi organami administracji państwowej i samorządowej.
§ 31
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybranych przez Walne Zebranie i wyłania ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Władze Oddziału w swej działalności kierują się postanowieniami ujętymi w pierwszych rozdziałach Statutu Klubu.
Koła i władze Koła.
§ 32
Koło powoływane jest zgodnie z zainteresowaniami grupy od 5 osób wzwyż w zakładzie pracy, rejonie miasta, bądź miejscowości poza Łodzią.
- Władzami Koła są:
- Walne zebranie Członków Koła,
- Zarząd Koła,
- Kadencja władz Koła trwa 4 lata, lecz może być skrócona w dowolnym czasie zgodnie z wolą członków.
§ 33
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Koła należy:
- Uchwalanie kierunków działalności koła.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Koła z jego działalności oraz podejmowanie uchwał dotyczących działalności Koła.
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Koła.
- Wybór Zarządu Koła.
§ 34
- Zarząd Koła jest władzą Koła między Walnymi Zebraniami członków Klubu.
- Zarząd Koła składa się z 3 do 5 osób wybranych przez Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Koła wybiera ze swego grona prezesa, sekretarza i skarbnika.
- Do zakresu działalności Zarządu Koła należy w szczególności:
- kierowanie działalnością Koła i reprezentowanie go na zewnątrz,
- uchwalanie planów pracy Koła wraz z preliminarzem,
- organizowanie, bądź współorganizowanie różnorodnych imprez związanych z motoryzacja i bezpieczeństwem w ruchu drogowym,
- składanie Zarządowi „AŁ” sprawozdań z działalności Koła
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Koła.
- Posiedzenia zarządu Koła odbywają się w miarę potrzeby, nie mniej jednak niż raz w kwartale.
Majątek i fundusze „AŁ”.
§ 35
- Na majątek „AŁ” składają się nieruchomości i ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
- wpływy z prowadzonej działalności gospodarczej,
- dotacje,
- wpływy z prowadzenia działalności szkoleniowej, sportowej lub innych imprez,
- wpływy od sponsorów „AŁ”,
- darowizny, spadki i zapisy,
- dochody z ofiarności publicznej,
- dochody z lokat i obrotu papierami wartościowymi.
- „AŁ” może korzystać z majątku i funduszy Polskiego Związku Motorowego na zasadach określonych przez Zarząd Główny PZM, w tym z dotacji przeznaczonych na realizację celów określonych w § 6 niniejszego Statutu.
§ 36
Dochody „AŁ” w tym także z działalności gospodarczej służą wyłącznie realizacji jego celów statutowych. Nie mogą być przeznaczone bezpośrednio do podziału między jego członków
§ 37
Do ważności oświadczenia woli w zakresie praw i zobowiązań majątkowych „AŁ” wymagane są podpisy łącznie prezesa lub jednego z wiceprezesów i skarbnika Klubu.
Zmiana Statutu i rozwiązanie Klubu.
§ 38
- Zmiana Statutu i rozwiązanie Klubu wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1 / 2 liczby członków uprawnionych do głosowania, bądź każdej ilości członków w drugim terminie.
- Walne Zebranie określi na czyją rzecz przekazany zostaje majątek Klubu po jego likwidacji.
Przepisy końcowe i przejściowe.
§ 39
Decyzje o nadaniu godności i tytułów honorowych oraz odznak wydane na podstawie dotychczas obowiązującego Statutu „AŁ”, regulaminy i inne przepisy szczegółowe pozostają w mocy. Dotychczasowi członkowie zwyczajni stają się członkami rzeczywistymi „AŁ” zgodnie z przepisami prawa i niniejszego Statutu.
Łódź, 26 marca 2023 r.